Fruktigt rödtjut med tveksam marketing
Vinet heter Enzo Bartoli och förhoppningen är att en gammal, gammal man från Piemonte med namnet Enzo grundade vinet för några hundra år sedan. För att sedan låta vingården förädlas från generation till generation. Men så gemytligt och genuint är det tyvärr inte. Producenten heter MGM S.r.l. vilket är en stor producent som köper upp mindre producenter och lyckas bra med storytelling. Vinet har fått mycket kritik för att vara kommersiellt, opersonligt och förfalskat. Vinet kommer i vilket fall från Piemonte och druvorna är nebbiolo och barbera. Vill du läsa mer om detta så har Eftersmak.se skrivit mer detaljerat från deras spaning.
Vinet smakar frukt, frukt och frukt. En gnutta fat med vanilj. Inte speciellt strävt eller komplext. Passar till grillat. Smakmässigt ett enkelt vin som passar många smaker. Historien bakom vinet ger en lite avsmak men utöver det slinker det ner. Vill du ha gott vin från Piemonte finns roligare alternativ.
*Läs mer om hur vi betygsätter viner här